Bedrijven en zelfstandigen hebben de wettelijke plicht hun administratie 7 jaar te bewaren. Deze termijn begint zodra de gegevens niet meer tot de jaaradministratie behoren.
De bewaartermijn van 7 jaar geldt voor:
het grootboek;
- de voorraadadministratie;
- de debiteurenadministratie;
- de crediteurenadministratie;
- de inkoopadministratie;
- de verkoopadministratie;
- de loonadministratie.
Bij DNA wordt uw administratie digitaal bewaard op meerdere servers, op die manier hoeven ondernemers niet bang te zijn dat hun administratie kwijtraakt. Daarnaast is dit “digitale archief” prettig te doorzoeken via uw eigen DNA portal.
Voor particulieren is er daarentegen formeel niets vastgelegd over de bewaartermijn van administratieve gegevens. Er zijn dus geen regels die bepalen hoe lang u uw bankafschriften en loonstrookjes moet bewaren. Wel raden wij u aan om uw administratie tenminste 5 jaar te bewaren, dit omdat de Belastingdienst tot 5 jaar terug belasting mag navorderen.
(bron: rijksoverheid.nl)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten